Geleneksel Hollanda Çorbası: Erwtensoep

Hollanda mutfağı ile ilgili yazılarda, çoğu zaman aslında böyle bir mutfağın pek de "olmadığını" okursunuz. Hollandalılara ait tarifler az denilecek sayıdadır ve Türk, Surinam, Endonezya, Vietnam, Yunanistan gibi ülkelerin mutfakları Hollanda mutfağına entegre olmuş durumdadır. Eh, özellikle Türk mutfağı ile kıyaslarsak neredeyse özel sayılabilecek hiçbir şeyleri yok denebilir. Genelde bol bol kızartma yerler, patatesin içine bin çeşit sebzeyi karıştırıp püre yapıp tüketmeye bayılırlar. İşte az sayıdaki geleneksel yemeklerinden biri ve hatta belki de en önemlisi erwtensoep olur; yani "bezelye çorbası". 

Ben bu çorbayı ilk kez Erasmus döneminde, Hollandalı bir arkadaşımızın evinde tatmıştım. Çorbanın görüntüsü biraz garip olunca insan önyargılı oluyor, lakin pek de fena gelmemişti. Sonra bu yılın Nisan ayında sanırım Amsterdam'da bir restoranda yedim tekrar, daha da güzel geldi. Özellikle kış aylarında yapılan bu çorbayı bir defa da evde denemek iyiden iyiye yerleşmişti aklıma bu sırada. Hollanda'daki birçok markette de bir usul var, bir yemeğe gerekecek her malzemeyi bir pakete koyup satıyorlar. Atıyorum pilav yapacaksanız bir defalık pirinç, şehriye, bir bulyon ve tereyağı koyarlar mesela pakete, ne gerekiyorsa yani. İşte benim 'erwtensoep yapsam bir defa' düşüncemin üzerine, marketteki "erwtensoep paketini" görünce tamam dedim, tam zamanı. Paketin içindeki kağıtta tarif de yazıyor ama ben açıp birkaç Hollandaca tarif daha okudum ki birebir olsun her şey. Çorba -ayıptır söylemesi- şahane olunca da mutlaka Melerence'de sizinle paylaşmak istedim. Bakalım neler yapmışız, %100 orijinal bir Hollanda çorbası yaparak ev ahalisine artistlik yapmanız için tarife geçelim. :D

İşte paketimiz bu, açalım bakalım ne lazımmış bu çorba için.


Malzemeler
1,5 litre kadar sıcak su
400 gram bezelye
1/4 kereviz (kökü)
1 demet taze kereviz (sapı)
1 soğan
1 havuç
1 pırasa
1-2 adet defne yaprağı
1 et bulyon
Tuz
(Çorbanın en klasik versiyonunda et de bezelyeyle pişirilip parçalara ayrılarak çorbaya eklenir ama ben et koymak istemedim. Bu şekilde de efsane oldu, siz bilirsiniz.)


Önce bezelyelerimizi birkaç su yıkayıp 1 saat kadar ılık suda bekletiyoruz ki kolayca pişsin.


Ardından bir soğan, bir havuç, çeyrek kereviz kökü ve bir pırasayı ufak ufak kesiyoruz. Diğer yanda da çorbamız hazır olduktan sonra üzerine ekleyeceğimiz taze kerevizi hazırlıyoruz. Havuç, soğan falan baya iriydi paketteki; ama siz o kadar takılmayınız efendim, ne varsa kullanınız.



2 adet defne yaprağını da suya ekleyerek bezelyeleri pişmeye bırakıyoruz sonra.



Bezelyeler pişerken bataklık canavarına benzeyen sevimli yeşil köpüklerimizi de temizliyoruz ara ara.


Bezelyelerimiz yumuşadıktan sonra ise kesip hazırladığımız tüm sebzeleri suya ekleyip, biraz da tuz atarak pişmeye bırakıyoruz.



Çorbamız pişti sayılır! Kerevizler, havuçlar yumuşayınca ve çorbanın kıvamı o meşhur yoğun haline gelince tamamız demektir. Erwtensoep'un en önemli özelliklerinden biri de asla çok sulu olmaması. Bu noktada Hollandalı kardeşlerimiz karabiber - kırmızı biber eklemeyi çok geleneksel hale getirememiş olacaklar ki hiçbir tarifte yer almıyor. Lakin bir Melerence ki tatlı olmayan her şeyin içine bu iki baharatı atar, bu çorbaya da çok yakışacağını düşündüğüm için ekledim. Bence siz de ekleyin, tam bir kış çorbası oluyor o zaman.


Ve hazırız! Çorbayı tabağa aldıktan sonra üzerine taze kerevizi doğrayıp da ekledik mi, erwtensoep birebir tarifiyle karşınızda.


Kıvamı da tam budur; en başta dediğim gibi görüntüsü biraz acaba dedirtebilir, lakin kerevizden pek hoşlanmayan bendenize bile kendini beğendirmeyi başardı. Eh, içerisindeki bunca sebze ile faydasından bahsetmeye gerek bile yok sanıyorum.


İnternetten farklı ülkelerin geleneksel tariflerine bakıp denemeye bayılıyorum ama insan emin olamıyor, acaba bu hakikisi mi diye. İşte bu tarif, Hollandaca sitelerden harmanlanıp birebir hazırlandığı için, masanıza buralardan gerçek bir tat olarak gelecektir. Bir kez deneyin, sonra konuşalım. :) Öptüm!

Melis


Yorumlar

  1. canım ellerine sağlık. oğlum kerevizi çok sever. bezelyenin kabuklarını çıkarıp atsam daha kıvamlı olur sanırım. zaten o kabuklardan dolayı yiyemiyor oğlum. ama böyle bakınca çok canım çekti yaaaa. ilk fırsatta yapacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bezelyeler piştikten sonra bir çekebilirsin de incelsin diye :* Cidden tam bir kış çorbası, muuutlaka tavsiye ediyorum. :)

      Sil
  2. Bu çorbada hiç yağ yok . Israrla bunu anlayamıyorum :) yağsız çorba mı olur diye söyleniyorum 😁. Bulyonu ne zaman koyfunuz ?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar